אנשים הסובלים מריבויי אישיות

פיצול אישיות הינו השם הניתן בטעות להפרעה שנקראת ריבויי אישיות, או שיכולה גם להיות מאובחנת כהפרעה דיסוציאטיבית.,הפרעה זו מיוחדת במינה. היא נדירה בקרב האוכלוסייה ופחות מאובחנת משאר ההפרעות הפסיכיאטריות. במאמר זה נדבר עליה לעומק ונסביר כיצד מזהים את המחלה, ממה היא נגמרת ומה השפעתה.

מדוע ישנם אנשים עם ריבויי אישיות?

ההפרעה נגרמת עקב טראומה נפשית קשה. בדרך כלל הטראומה הנפשית, לפי הסטטיסטיקה, תהיה קשורה בהתעללות בגיל קטן ובדרך כלל ההתעללות הזו תהיה בהיבט המיני. הסיבה לכך שהטראומה התרחשה בגיל קטן ובגיל הזה הגוף והנפש רגישים יותר והזיכרונות הללו מעצבים את אישיותו של אותו אדם בהמשך חייו. אנשים בעלי הפרעה זו יכולים לסבול מהמחלה בדרך כלל מגיל הנעורים בבגרות והלאה. ההפרעה מתבטאת ביצירת עוד 'דמויות' באותו אדם, ההפרעה עוזרת כך לנפגע הטראומה להיכנס לדמות אחרת שלכאורה לא סבלה מהטראומה בגיל הילדות ובכך להסתגל ולהדחיק את מאורעות הטראומה הקשה. מדובר אם כך במנגנון נדיר של הגוף להתמודד עם אותה טראומה.

איש עם פיצול אישיות

איך מזהים ריבויי אישיות באנשים?

  • זיהוי אנשים עם הפרעה זו יהיה קל מאוד כאשר ההפרעה כבר פרצה כיוון שקשה לפספס התנהגות כה מוזרה. אנשים אלו יתנהגו לעתים כמו אנשים אחרים לחלוטין כאשר יש גם תסמינים נוספים שקשה לפספס. ההתנהגות שלהם תהיה קיצונית מאוד, הם ידברו על עצמם בגוף שלישי ויכנסו לדמות אחרת אפילו עם קול שונה מהקול שלהם.
  • ישנם הרבה סרטים נעשו על אנשים כאל .
  • אנשים שסובלים מהפרעה זו ידברו עם אנשים אפילו כאלו שקרובים אליהם מאוד, ממש כאילו הם אנשים אחרים כולל המצאת גיל חדש, תרבות חדשה ומנהגים אחרים לגמרי. בנוסף הם ישכחו פרטים אישיים חשובים על החיים שלהם ולעתים אף יהיו להם זיכרונות אחרים לגמרי בהתאם לאותה אישיות ש'השתלטה' עליהם.
  • התסמינים של אנשים אלה יהיו גם פיזיולוגיים. אנשים אלו יכולים לסבול מכאבי ראש, סחרחורות, חולשה וכן הלאה. לרוב גם ההתנהגות שלהם תשתנה בהתאם להפרעה כאשר הם יכולים להתמכר לאלכוהול ואף לסמים כלומר התנהגויות שונות ממה שהדמות האמיתית הייתה מתנהגת כל השנים.

איך המחלה משפיע על קרוביו של החולה?

מתסמיני המחלה הרבים שצוינו לעיל אפשר להבין כי המחלה משפיעה עליה לרעה כאשר לעתים היא אפילו יכולה להיות מסוכנת. עם זאת ההשפעה של אנשים עם הפרעה זו אינה תקפה רק עליהם אלא גם על הסביבה שלהם ובעיקר על האנשים הקרובים ביותר אליהם. מעבר לשגרת חיים שונה לחלוטין שרוויה בדאגות לשלומו של אותו אדם, החוג החברתי הקרוב של אותו חולה ובעיקר בני המשפחה הקרובים שלו שמעבירים איתו את שגרת חייהם מתקשים להתרגל אל האישיות שלו מה שייצור בלבול רב.

מה הטיפול הניתן ?

הטיפול חייב להתחיל באבחון מקצועי. רק רופא פסיכיאטר מומחה יוכל לטפל בבעיה הזו .מדובר על טיפול עמוק מאוד שחייב להתבצע באופן פסיכודינמי, כלומר שיחות עם הפסיכיאטר כדי לנסות לעזור ולהתגבר על הבעיה הטראומטית של אותו אדם. יש צורך להבין מה גרם לו לטראומה שגרמה לבעיה לדבר עליה במטרה לעזור לחולה להתגבר עליה. זה אמנם יהיה קשה מאוד אך אפשרי, כאשר יש צורך להתמיד בטיפול זה. טיפול תרופתי פסיכיאטרי גם יכול לעזור.
לעוד מידע על פיצול אישיות