ד"ר ברבר ירחמיאל
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
phone number
 
 
 
 
התקשרו עכשיו
 
073-7841832
 
זהו מספר מקשר
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

התמודדות עם מוות פתאומי

 
התמודדות עם מוות היא תמיד קשה ומאתגרת, אך התמודדות עם מוות פתאומי עשויה להיות קשה ומאתגרת עוד יותר, שכן המוות הפתאומי אינו צפוי. כתוצאה מכך נגזר עלינו להתמודד גם עם האבל שנלווה למוות עצמו וגם עם ההלם של האובדן הבלתי צפוי. הטיפים הבאים יעזרו לכם, אלו שנשארו מאחור, ויספקו כלים להתמודדות טובה יותר עם מוות פתאומי עכשיו ובעתיד.

 

התמודדות עם מוות פתאומי

 
לא בכדי במסורת היהודית נהוג לשבת שבעה, התמיכה של החברים ובני המשפחה שמגיעים לנחם מקלה על ימי האבל הראשוניים ומסייעת להתמודד טוב יותר עם האובדן. אל תנסו להתמודד לבדכם, בקשו עזרה מבני משפחה או חברים ואפילו קבלו עזרה מקצועית אם אתם מרגישים שאינכם מצליחים להתמודד כראוי וכצפוי.

 

התמודדות עם מוות פתאומי

 
אינכם יכולים להתמודד עם המוות בין לילה והימנעות מתהליך האבל רק תדחה את הקץ, תאריך את הבלבול ותעצים את הכאב ביום שבו כן תתמודדו אתו. ישנם כמה שלבים של אובדן ויגון, למדו אותם, הרשו לעצמכם ללכת בהם ולחוות אותם וקראו על הנושא כדי לדעת למה עליכם לצפות.

 

היו מוכנים לגל של רגשות

 
לא פעם לאחר מוות פתאומי האבל מפנה מקום לרגשות אחרים, כמו הלם ובלבול, ובשל אופיו הבלתי צפוי של המוות הפתאומי רגשות אלו יאפילו על רגשות העצב והכעס וזה אך טבעי. לכן היו מוכנים לכך שבהמשך הדרך ההלם יעלם ואותו גל של עצב, אבל וייסורים יזדחל לו פנימה.

 

טפלו בעניינים מעשיים

 
מוות פתאומי עשוי להוציא את האוויר מהמפרשים ולמרות ההרגשה שהעולם עצר מלכת, בפועל הוא עדיין מסתובב ולכן לא כדאי לקפוא על השמרים. צרו רשימת מטלות שעליכם לבצע, בצעו אותה ואל תתביישו לבקש עזרה מבני משפחה וחברים.

 

שמרו על עצמכם

 
גם כאשר המוות פתאומי אל תשכחו שאתם עדיין כאן ושעליכם לשמור על עצמכם. הקפידו לאכול טוב, לישון, להתרחץ, ללבוש בגדים נקיים, להסתרק. אם אתם צריכים כמה ימי חופש קחו לכם, אם ישנה פעילות גופנית שאתם נוהגים לבצע התמידו בה. הקפדה על דברים בסיסיים כמו אלו תעזור להתמודדות עם מוות פתאומי.

 

הכירו את חמשת שלבי האבל שעליכם לעבור

 
 
 
כל אדם מתמודד עם מוות בדרכו, קל וחומר כאשר המוות פתאומי ומגיע ללא התראה מוקדמת. יחד עם זאת כל מי שחווה מוות פתאומי צריך להכיר את חמשת שלבי האבל הבאים, ולראות אותם כמדד להתקדמות ההחלמה:

  1. הכחשה והלם – ההלם הראשוני כולל גם לעיתים הכחשה ומחשבות כמו "אולי יש טעות", "זה לא יכול להיות" או "זה לא נכון".
  2. תחושה עמוקה של צער ועצבות – קבלת המוות כאמת טומנת בחובה תחושות עמוקות של צער, עצב וייאוש.
  3. כעס – אתם עלולים לחוש כעס כלפי האדם על כך שאינו אתכם, אתם עלולים לחוש כעס על אלוהים והעולם ואם המוות נגרם כתוצאה מאדם אחר אתם עלולים לחוש כעס כלפיו.
  4. אשמה – תחושת האשמה יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות החל בחרטה ואשמה על דברים שלא הספקתם להגיד ועד אשמה על כך שלא נהגתם אחרת.
  5. השלמה – בשלב זה האבלים מקבלים את סופיות החיים ולמעשה נפרדים מהאנשים האהובים שעזבו בטרם עת.
 
 

התאבלו בקצב שלכם

 
ההתמודדות עם מוות פתאומי שונה מאדם לאדם. ישנם אנשים שיתאבלו למשך כמה שבועות ואחרים יתאבלו כמה חודשים. אל תמהרו ואל תתנו לאף אחד לומר לכם שהגיע הזמן להתגבר ולהמשיך הלאה, קחו את הזמן שלכם. יחד עם זאת יש לקחת בחשבון שהניסיון להתעלם מהאבל או להימנע ממנו רק יחמיר אותו בטווח הרחוק. כדי שיתקיים ריפוי אמיתי, יש להתמודד עם האבל ולהתמודד אתו באופן פעיל.

אם אתם מרגישים שההתמודדות עם מוות פתאומי שלכם אינה בריאה (למשל אם עברו כמה חודשים או שנה והצער מונע מכם לטפל בעצמכם, לקיים מערכות יחסים או לבצע את תפקידם בעבודה) שקלו להתייעץ עם איש מקצוע על מנת לקבל עזרה.