פיצול אישיות

מהי בדיוק ההפרעה המפורסמת והמוכרת שידועה בתור פיצול אישיות?

ההפרעה שמוכרת בתור פיצול אישיות היא הפרעה שזוכה להתייחסות נרחבת למדי בספרות ובקולנוע, ולעתים אף יש נטייה לעשות לה רומנטיזציה מבלי להבין לעומק את המשמעות של מחלת הנפש הזאת. ובכן, פיצול האישיות הוא מצב שנקרא בשפה המקצועית הפרעת זהות דיסוציאטיבית, ובמצב זה מתקיימת יותר מאישיות אחת באדם מסוים.

גם בתוך עולם בריאות הנפש, מדובר בסיטואציה נפשית עדינה שאין עליה הסכמה רחבה, אבל כיום כבר ברור שישנם כמה מאפיינים, גורמים וכן דרכי טיפול שמתאימים וקשורים למצב הנפשי העדין והייחודי הזה. אין לבלבל בין פיצול אישיות לסכיזופרניה .

המאפיינים, הגורמים ודרכי הטיפול – כל מה שקשור לפיצול האישיות

מאפיינים – המאפיינים של פיצול אישיות כוללים לרוב תפיסה כפולה של המציאות דרך אישיות ראשית, שלרוב סובלת גם מסוג של דיכאון, ודרך אישיות נוספת שנבדלת ממנה בתכונות, אופי, גיל וזיכרונות – ולעתים אפילו במגדר.

הזהויות השונות יכולות להיות מודעות האחת לשנייה או שלא, וכן להיות מיודדות או עוינות האחת לשנייה. עוד מאפיינים של הסובלים ממצב זה הם דיכאון, חרדה, שכחה, פראנויות, בעיות שינה, אכילה ומיניות.

גורמים – הקו המחבר סטטיסטית בין מרבית הסובלים מהפרעת פיצול האישיות הוא מצב של התעללות או מאורע טראומטי כזה או אחר שהיוו את הטריגר לתחילת הפיצול. כך למעשה הפיצול מהווה מנגנון התמודדות עבור סובלים מפוסט טראומה.

טיפול – הטיפול במצב זה יכול להיות איטי ומדורג, ובגישה הפסיכותרפית הוא כולל מצב של היכרות ושיתוף פעולה בין כל הזהויות לשיפור התפקוד של האדם. הטיפול יכול לכלול גם חשיפה של אירועים טראומטיים מהעבר, וכן טיפול תרופתי לטיפול בדיכאון ובחרדה. במקרים בהם אחת הזהויות מהווה סיכון לעצמה או לסביבתה, יש גם צורך באשפוז.

מצבים פסיכיאטריים קיצוניים צריכים טיפול פסיכיאטרי ברמה הגבוהה ביותר

מצב של פיצול אישיות הוא מצב פסיכיאטרי קיצוני למדי, שנגרם בדרך כלל מטראומות חמורות ולעתים יש בו ממד אמיתי של סיכון כלפי האדם והסביבה. הטיפול הפסיכיאטרי והפסיכותרפי של ד"ר ברבר ירחמיאל, כפסיכיאטר ופסיכותרפיסט ברמה הגבוהה ביותר, נותן מענה לצורך הטיפולי המשמעותי במצב זה.